معمارانه

برای ارتباط بیشتر با جامعه معماران...دانشجویان و فارغ التحصیللان عزیز معمار

معمارانه

برای ارتباط بیشتر با جامعه معماران...دانشجویان و فارغ التحصیللان عزیز معمار

دهکده ای زیبا در هلند بدون خیابان و ماشین

با تشکر از دانشجوی خوبم جناب آقای وحید فلاحی بخاطر ایمیل کردن عکسها ...


استرس ناشی از ماندن ساعت‌های طولانی در ترافیک، آلودگی صوتی و به عبارت بهتر کنسرت بوق رانندگان و معطل‌شدن پشت چراغ قرمز خیابان‌ها، هر تعطیلاتی را به کام گردشگران و مسافران تلخ می‌کند.
در چند سـال اخــیر پدیده جدیدی در جوامع مدرن شکـــل گرفته است با نام؛ «تعطیلات بدون اتومبیل»؛ طرحی بی سابقـــه که علاوه بر ایجــــاد تکنولوژی های جدید جابه جایی و حمل و قل در توسعه گردشگری و حفاظت از محیط زیست هم نقش مهمی را ایفا می کند. در ادامه معرفی مکانها و جاذبه های سایر نقاط جهان در راستای توجه به تاثیر برنامه ریزی و طراحی محیطی در محیط های انسان ساخت این بار به سراغ دهکده ای زیبا در هلند رفته ایم. دیدن این تصاویر دلنواز را به همه  توصیه می کنیم.




بقیه تصاویر در ادامه مطلب
ادامه مطلب ...

دانشجوی ایرانی برنده جایزه نخست مسابقه بین المللی AIM پکن شد

طرح معماران ایرانی علی  و مسعود افسرمنش رتبه نخست مسابقه بین المللی AIM در چین را کسب کرد.
لی افسرمنش، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی معماری دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد درباره طرح ارائه شده خود در این مسابقات اظهار داشت: مسابقه بین‌المللی AIM در حقیقت ایجاد جریان فرهنگی - طراحی آخرین بلوک کارخانه در چین است.

وی با بیان این‌که ساختمان‌های چند طبقه منطقه cable 8 واقع در منطقه مرکز تجاری پکن به منظور مجموعه کارخانه‌های تولیدات صنعتی در دوره صنعتی جمهوری خلق چین احداث شده است، گفت: این مجموعه به تازگی به انکوباتوری برای هنر و طراحی تبدیل شده است به طوری که هشت ساختمان از این مجموعه به loft space ، نمایشگاه و کارگاه‌های هنری تغییر داده شده و هر روزه میزبان هنرمندان و طراحان در زمینه‌های مختلف هنری است، با وجود این، مجموعه مذکور همچنان در تضاد شدیدی با بافت شهری توسعه یافته اطراف خود قرار دارد، چنانکه تنها چند بلوک شهری با ساختمان CCTV فاصله دارد، بنابراین سایت مورد نظر به دلیل این موقیعت حساس مکانی شاهد اولین مسابقه بین المللی AIM شده است.

افسرمنش با اشاره به مسابقه برگزار شده افزود: طراحان و شرکت‌کنندگان ضمن ارائه راهکارهایی برای ارتقا بخشیدن به مجموعه loft space باشد، آزاد بودند که بر اساس برنامه خود، بافت موجود را ارتقا داده و یا در اصل، طراحی جدیدی را معرفی کنند اما دغدغه اصلی برگزار کنندگان مسابقه -ZNA (دفتر طراحی معماری و شهرسازی واقع در بوستون) - هماهنگ کردن مجموعه با مقیاس شهری پکن بود.

افسرمنش در رابطه با پروسه طراحی این پروژه گفت: چندین ورودی به سایت به‌ عنوان ایستگاه‌هایی به سمت رامپ‌هایی که به عنوان سیرکولاسیون هستند هدایت می‌شود و دسترسی به فضاهای بالایی را تامین می‌کنند، طبقات نیز به شکل راهروهایی در اطراف void های بزرگ شکل می‌گیرند و تا بالا ادامه می یابند، هم‌چنین ستون‌های عظیم با قطر 3 متر تمام سازه و تاسیسات و دسترسی‌های عمودی را تامین می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت پوشش شیشه در آسمان با درخشش خاصی به ویژه برای مسافرانی که سوار بر هواپیما وارد پکن می‌شوند، خودنمایی می‌کند. همچنین نمای شهری را بوجود می‌آورد که در طول روز با تغییر انعکاس خورشید، شکل‌های گوناگونی را از خود به نمایش می‌گذارد. این پوشش کنسول چندمتری بر پیاده‌رو نیز احاطه دارد که به واسطه شفاف بودن، درون خود را به خصوص در شب به نمایش می‌گذارد.

در این مسابقه که بیش از 400 نمونه کار شرکت‌کنندگان از نقاط مختلف عرضه شده بود، مقام نخست به مسعود و علی افسرمنش رسید که با طراحی جدید در قالب ابر ساختار شیشه‌ای بر روی مجموعه قدیمی، ساختمان جدیدی را طراحی کرده‌اند.
 

پوشش سراسری شیشه ای و ورودی های متعدد ویژگی بارز طرح آن دو است. (محل پروژه: پکن)
 به تصاویر طرح برگزیده نگاه کنید.

تصویر طرح در کنار برج مشهور رم کولهاس در پکن:




برای دیدن تصاویر در اندازه بزرگتر، روی آن ها کلیک کنید.




















نانو تکنولوژی و ساخت رنگهای خودشوینده و ضد خراش

نانو تکنولوژی و ساخت رنگ های خود تمیز شونده و ضد خراشاستفاده از این قیر رنگی به بهبود دید رانندگان و کاهش تصادفات منجر می شود.
رییس پژوهشگاه علوم و فنون رنگ از موفقیت محققان ایرانی در تولید رنگ های خود تمیز شونده و ضد خراش با ساختار نانو خبر داد.

دکتر علی اکبر یوسفی در گفت و گو با خبرنگار پژوهشی دانشجویان ایران در خصوص رنگ های خود تمیز شونده تصریح کرد: رنگ های خود تمیز شونده ، ضد خراش یا بسیار آب گریز ، ساختارها و الگوهای نانومتری هستند که می توانند از طریق نور آفتاب و یا آب باران و بدون صرف هیچ هزینه ای تمیز شوند.

یوسفی در ادامه افزود: طرح تولید این رنگ ها هم در قالب پروژه های دانشجویی و هم مستقیما از طریق پژوهشگاه در حال انجام است روند موفق و رو به رشدی داشته و می توانیم در برج ها و ساختمان هایی که هزینه های زیادی برای شست و شو دارند این رنگ ها را مورد استفاده قرار دهیم.

وی در رابطه با دیگر فعالیت های پژوهشگاه در حوزه نانو گفت: صنعت رنگ بر خلاف بسیاری حوزه ها و صنایع دیگر، بسیار درگیر و نیازمند به نانو است و در این زمینه ما به پودرها ، لایه ها و ساختارهای نانومتری احتیاج داریم و توانستیم نانو لوله ها را به چند روش مختلف بسازیم و همچنین در حوزه نانو ذرات دی اکسید تیتانویم نیز مطالعات مناسبی انجام دادیم.

یوسفی در ادامه افزود: رنگ در صنایع مختلف مانند صنعت نفت، پتروشیمی و جلوگیری از خوردگی بسیار کاربرد دارد و گروه های مختلف پژوهشگاه به جای فعالیت های صرف تحقیقاتی به دنبال ایجاد و تولید دانش فنی و کاربرد رنگ در صنایع مختلف و ارائه آنها به صنعت برای سرمایه گذاری هستند.

وی با اشاره به اینکه قیر هم به عنوان یک پوشش به حوزه رنگ مرتبط است افزود: ما به دنبال تجاری سازی قیر رنگی هستیم که به غیر از کاربردهای زیبایی شناختی در شهرها به کار بردن رنگ سفید آن در تونل ها به 30 درصد صرفه جویی در هزینه ها منجر می شود.

یوسفی افزود: با استفاده از قیر رنگی در حاشیه جاده ها می توان دید بهتری برای رانندگان ایجاد کرد زیرا رنگ های ترافیکی باعث افزایش کیفیت رانندگی و کاهش خطرات می شود.

دبیر سومین کنگره بین المللی رنگ و پوشش در ادامه با بیان این که این همایش با هدف ارائه آخرین دستاوردهای علمی در این حوزه از 25 تا 27 آبان در تهران برگزار می شود، خاطر نشان کرد: سعی شده تا با دعوت از اساتید و محققان برجسته رنگ و پوشش در این همایش زمینه ای برای ارتقای سطح علمی ایران فراهم شود. در این راستا پژوهشگرانی از انگلیس، بلژیک، فرانسه و آمریکا برای ارائه آخرین دستاوردهای علمی خود در همایش رنگ و پوشش شرکت می کنند.

وی خاطرنشان کرد: همزمان با این همایش دومین همایش بین المللی پوشش های خودرویی با هدف ارائه تازه ترین پیشرفت های علمی تحقیقاتی و دستاوردهای این بخش برگزار می شود.

خانه های هوشمند با فناوری نانو

پژوهشگران جهاد دانشگاهی واحد خواجه نصیرالدین طوسی برای نخستین بار در کشور موفق به طراحی و ساخت شیشه‌های هوشمند با استفاده از فن‌آوری نانو شدند.
هوشنگ شریفی مسوول آزمایشگاه گروه پژوهشی نانوالکترونیک جهاد دانشگاهی واحد خواجه نصیرالدین طوسی با اعلام این مطلب به ایسنا گفت: از قابلیت‌های شیشه‌های هوشمند (SMART GLASS) امکان تغییر میزان شفافیت و رنگ شیشه می‌باشد که می‌توانند در کنترل شدت نور و کاهش تلفات انرژی، نقش مؤثری ایفا کنند و بدینت ترتیب باعث کاهش ورود اشعه ماورای بنفش به محیط شده و از عوارض تخریبی آن بر پوست بدن و لوازم منزل جلوگیری ‌کنند و به علاوه نیاز به پرده و لوازم جانبی آن را در ساختمان برطرف می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: امروزه به منظور استفاده هر چه بیشتر از نور خورشید و اجرای برخی ایده های نو در معماری، سطح وسیعی از ساختمان را با شیشه می‌پوشانند لذا پنجره‌ها نقش اصلی را در کنترل نور ورودی به داخل ساختمان و میزان انرژی مورد نیاز ایفا می‌کنند. در این شرایط، امکان حفظ گرما یا سرمای محیطی مناسب و ذخیره سازی معقول انرژی، همراه با تامین میزان نور دلخواه با مشکلاتی همراه می‌شود.

شریفی با بیان این که شیشه‌های هوشمند به عنوان نسل آینده شیشه ها بر این مشکلات فائق آمده اند، تصریح کرد: امروزه کاربرد شیشه‌های هوشمند تنها به کاهش اتلاف انرژی محدود نمی‌شود بلکه شیشه های طیف گزین (بی نیاز از پرده) که شخص به میزان دلخواه می‌تواند شدت نور، درخشندگی خورشید و گرمای عبوری از آن را کنترل کند و خواص ذخیره سازی انرژی را هم داشته باشد، در سراسر دنیا به شدت مورد توجه قرار گرفته است و هم اکنون در چند کشور پیشرفته صنعتی در صنایع ساختمانی و خودرویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پنجره‌های هوشمند ساخته شده در این واحد تحقیقاتی، علاوه بر خاصیت ذخیره سازی انرژی که تا 40 درصد از اتلاف انرژی در ساختمان‌ جلوگیری می‌کنند این امکان را می‌دهند که بتوان وضعیت شیشه را از حالت کاملا شفاف به حالت کاملا مات با 100 درصد اختفای تغییر داد.

وی با اشاره به این که محققان این گروه موفق به ساخت نوع دیگری از شیشه هوشمند با قابلیت تغییر رنگ نیز شده است ، خاطرنشان کرد: این شیشه‌ها برای اجرای بسیاری از طرح های نو و ایده های جدید معماری ایده آل می‌باشند از کاربرد این شیشه ها می‌توان به پنجره ها ، دیوارها و سقف‌های شیشه‌ ایی در ساختمان‌های تجاری ، اداری ، دانشگاهها ، اتاق‌های نمایش ، مغازه‌ها ، بیمارستان ها ، رستوران‌ها ، آزمایشگاه‌ها ، اتاق‌های انتظار، سالن‌های کنفرانس ، اتاق های جلسات ، مطب‌ها ، اتاق‌های جراحی، پنجره ها و شیشه‌های انواع خودرو ، گلخانه‌های شیشه ا‌یی ، پله‌ها و راه پله های شیشه‌ ایی و... اشاره کرد.

مسئول آزمایشگاه گروه پژوهشی نانوالکترونیک جهاد دانشگاهی واحد خواجه نصیرالدین طوسی با بیان این که پنجره‌های قابل کنترل در سه نوع الکتروکرومیک ، کریستال مایع و PSD هستند، خاطر نشان کرد: پنجره‌های (EC (ELECTROCHROMIC پنجره ای با یک لایه نشانی الکتروکرومیک است که می‌تواند به صورت الکترونیکی میزان گرما و نور عبوری را کنترل کند تا بتوان در روزهای گرم آفتابی با تیره کردن آن، شدت نور خیره کننده و گرمای ورودی به ساختمان راه کاهش داده و در روزهای سرد ، با شفاف کردن آن به نور و گرمای خورشید اجازه ورود به ساخمان را داد.

مسئول آزمایشگاه گروه پژوهشی نانوالکترونیک جهاد دانشگاهی واحد خواجه نصیرالدین طوسی اضافه کرد: بدین ترتیب علاوه بر کاهش نیاز به انرژی در ساختمان نیاز به پرده نیز برای پنجره ها برطرف می‌شود و کاربر می‌تواند با اعمال ولتاژ ثابت رنگ پنجره الکتروکرومیک را از آبی بسیار کمرنگ (شفاف) تا آبی بسیار پر رنگ (تیره) تغییر دهد و به این ترتیب میزان روشنایی ، درخشندگی نور خورشید و گرمای عبوری را می‌توان کنترل کرد.

شریفی درباره پنجره‌های کریستال مایع (LC) هم گفت: پنجره‌های کریستال مایع از یک ساختار چند لایه تشکیل شده‌اند که علاوه بر خاصیت ذخیره سازی انرژی این امکان را دارند که بتوان فورا وضعیت شیشه را از حالت کاملا شفاف به حالت کاملا مات با 100 درصد اختفا تغییر داد .

وی در خصوص کاربرد شیشه های کریستال مایع نیز اظهار داشت: این شیشه ها برای اتاق های کنفرانس، حمام ها، درهای شیشه‌ای، مداخل جلوی ساختمانها، روشنایی غیر مستقیم، پنجره‌ها و دیوارهای شیشه‌ای و اجرای بسیاری از ایده‌های معماری کاربرد پیدا می‌کند.

شریفی تصریح کرد: گروه پژوهشی نانو الکترونیک جهاد دانشگاهی واحد خواجه نصیرالدین طوسی فعالیت خود را از سال 1385 و با هدف توسعه و پیشبرد فن‌آوری نانو در کشور و تجاری سازی نتایج پژوهشی در این حوزه‌ و رفع نیاز کشور و صنعت آغاز کرده است و از دیگر فعالیت‌های این گروه ساخت نمایشگرهای ارگانیک برای اولین بار در کشور به عنوان نمایشگرهای نسل آینده و همچنین طراحی و ساخت انواع نانو سنسورها می‌باشد.

نمونه ساخته شده از شیشه های هوشمند در غرفه جهاد دانشگاهی واحد خواجه نصیرالدین طوسی در نمایشگاه فن‌آوری نانو در مصلی امام خمینی (ره) در معرض دید عموم قرار گرفته بود.

دکوراسیون خانه به سیک مدرن و کاملا صمیمی و خانوادگی

دکوراسیون خانه به سیک مدرن و کاملا صمیمی و خانوادگی

برای اینکه خانواده فعال و پرشوری داشته باشید دکوراسیون خانه تان را به سبک روز درست کنید. در این مقاله سوزان سوآنسون، طراح، از مهارتهای خودش استفاده کرده تا تمام زوایا و گوشه های خانه را کم کند،
 
 انتخاب دکوراسیونی مدرن برای خانه
دکوراسیون خانه به سیک مدرن و کاملا صمیمی و خانوادگی
برای اینکه خانواده فعال و پرشوری داشته باشید دکوراسیون خانه تان را به سبک روز درست کنید. در این مقاله سوزان سوآنسون، طراح، از مهارتهای خودش استفاده کرده تا تمام زوایا و گوشه های خانه را کم کند، از رنگهای روشن استفاده کرده، و سعی کرده تا یک سبکِ به روزی برای دکوراسیون خانه انتخاب کند. استفاده از کوسن های رنگی در اتاق نشیمن، به اتاق نشیمنی که زمینه رنگ آن خاکستری یا قهوه ای است زندگی می بخشد.
 
عوض کردن پارچه رومبلی
دکوراسیون خانه به سیک مدرن و کاملا صمیمی و خانوادگی
استفاده از پارچه های زیبا و با دوام در ایجاد یک فضای صمیمی خانوادگی لازم و ضروری است. سوزان در اینجا برای اینکه دکوراسیون خانه مدرن و امروزی به نظر برسد پارچه یکی از مبل هایش را عوض کرده است.
بقیه مطالب در ادامه مطلب ...
برگرفته از سایت سیمرغ
ادامه مطلب ...