دید های مختلف
با توجه به نوع رابطه ای که می
خواهیم از طریق عکاسی بدست آوریم ، از دید ها و زوایای مختلفی می توان از
ماکت عکس گرفت . دید های کلی یا دید پرنده ، حس یک ساختمان کامل را بوجود
می آورد. دیدهای پایین تر نیز ، حس حضور در سایت و دید از پایین به
ساختمان را به دست می دهد . برای عکاسی از دیدهای داخلی و به دست آوردن
دیدهای تراز چشم باید از مدل اسکوپ ( وسیله خاصی مانند دوربین زیر دریایی
کوچکی که روی دوربین قرار می گیرد) استفاده شود. برای دستیابی به دیدهای
پایین تر از ماکت و با هزینه ی کمتر می توان از لوله گسترش یا هر وسیله
دیگری بر روی عدسی دوربین استفاده کرد.علاوه
بر این ، با عکاسی مستقیم از روبروی ماکت می توان تصاویری شبیه نقشه های
نما بدست آورد . این عکس ها برای ترسیم نقشه های منظم از روی ماکت بسیار
مناسب است . برای عکاسی از ماکت با دید تندیس گون ممکن است متداول ترین روش
برای نشان دادن هندسه ی کلی ماکت به عنوان یک جسم سه بعدی باشد
· دید تراز چشم
در این روش عکس از تراز چشم گرفته می شود تا دید افراد به فضا را شبیه سازی کند.
· دید پرنده
در این روش عکس از بالا و به صورت دید چشم پرنده گرفته می شود و تصویری کلی از مجموعه یا شی مورد نظر بدست می آید.
· دید پلان نما
در این روش عکس از بالا و به صورت
نود درجه نسبت به صفحه ماکت گرفته می شود این دید ها نقشه های پلان را
شبیه سازی می کند و از آنها برای ترسیم این نقشه ها استفاده می شود.
· دید تندیس گون
دید تندیس گون شبیه دید پرنده است ، ولی از ارتفاع پایین تری گرفته می شود تا کیفیت سه بعدی فرم ها را نشان دهد .
پس زمینه ها
استفاده از پس زمینه ای نرم با
بافتی یکدست و با کمی کنتراست رنگی در خود ماکت ( مانند نئوپان ماکت سازی ،
پارچه ی سیاه یا کاغذ قهوه ای ) ، نتیجه بهتری دارد . هنگام عکاسی در فضای
خارج ، سطوح تمیز و یکنواخت مانند بتن یا فرش ( موکت ) پس زمینه خوبی به
دست می آورد. البته در صورتی که لبه آنها خارج از کادر باشد
· پس زمینه متضاد تیره
در ماکت های رنگ روشن ، برای
تاکید روی رنگ ها از پس زمینه های تیره مانند پارچه یا کاغذ سیاه و برای
ماکتهای تیره از سطوح روشن استفاده می شود.
· کاغذ آبی
با قرار دادن یک صفحه آبی پشت ماکت ، به راحتی می توان آسمان طبیعی را شبیه سازی کرد.
· پس زمینه منحنی
اگر چه استفاده از کاغذ یا پارچه سیاه به عنوان پس زمینه ، ممکن است تضاد صحنه را افزایش دهد ، ولی قرار دادن کاغذ
سفید یا خاکستری زیر ماکت و خم کردن آن در امتداد دیوار برای ایجاد پس زمینه می تواند باعث تغییر تدریجی و ملایم
رنگ ها شود.
· سطح یکنواخت طبیعی
از کف بتنی ، کف پیاده رو ، فرش
یا هر سطح یکدست و همواری می توان به عنوان پس زمینه خنثی استفاده کرد .
برای ماکت های تیره باید سطوح روشن و برای ماکت های روشن ، سطوح تیره بکار
برد.
· آسمان طبیعی
با قرار دادن ماکت بر روی یک لبه ،
از زاویه پایین می توان به گونه ای عکاسی کرد که ماکت و قسمتی از آسمان به
عنوان پس زمینه در کادر قرارگیرد . برای این کار بهتر است رو به شمال
عکاسی کنیم تا از ایجاد خیرگی نور خورشید جلوگیری شود.
salam
matlabe mofidi bud , merci
سلام استاد ممنون از مطالب خوبتون پیروز و سلامت باشید
خانم مهندس پرتو سلام
من دانشحوی ترم ۲معماری دانشگاه آزادواحدشهرقدس هستم .سایت شما فوق العاده بودوبه من بسیارکمک کرد.امیدوارم همیشه موفق ومویدباشید
خوشحالم و برات آرزوی موفقیت دارم ...