معمارانه

برای ارتباط بیشتر با جامعه معماران...دانشجویان و فارغ التحصیللان عزیز معمار

معمارانه

برای ارتباط بیشتر با جامعه معماران...دانشجویان و فارغ التحصیللان عزیز معمار

چند نمونه از شیت های ارائه آثار معماری

همانطور که میدانیم نحوه ارائه یک طرح یا اثر معماری اثر بسزایی در بیننده آن اثر خواهد داشت .

همانطور که پیش تر صحبت کردیم نکاتی باید برای پرزنتاسیون (Presentation) هر چه بهتر کار در نظر گرفت که در زیر به بعضی از آنها اشاره ای کوتاه خواهیم داشت :

1- در یک شیت همه اجزا باید خوانا باشند .

نباید به خاطر گرافیک شیت اطلاعات فنی شیت صدمه ببیند .مثلا یک نمای فنی نباید در شیت میان درخت و آسمان گم شود فقط به خاطر اینکه از لحاظ گرافیکی زیبا شود ! اطلاعات شیت باید واضح و روشن به همراه گرافیک زیبا باشند . و اطلاعات نباید فدای گرافیک شوند ...

2- کلاژ کردن اجزای شیت بدون گرافیک هدفمند ممنوع .

اگر زمانی مجبور بودیم اجزای مختلف را بر روی کاغذی جدا ترسیم کنیم و بعد روی شیت اصلی بچسبانیم باید با تکنیک های خاص اجزای شیت را جوری به هم پیوسته نمایش داد که نتوان هیچیک از اجزای شیت را برداشت یا جابجا کرد.

3- تا جایی که امکان دارد در شیت معماری کادر بندی (مانند شیت های نقش های فنی شهرداری) دور شیت استفاده نشود !!

4- شیت بندی خود به معنای پرزانته کار است و تنها ده درصد کل شیت را با رنگ راندو بپوشانیم .

5- نباید در یک شیت زیاد از نوشته استفاده کرد .

در حقیقت معماری را با نوشته زیاد  توضیح داد . خود معماری باید گویا باشد. اگر کاری را تحلیل میکنیم باید تا جایی که امکان دارد از بیان گرافیکی گویا استفاده کنیم .

6- اطراف پرسپکتیوهای شیت باید در حد مسیر پیاده و سواره و چگونگی دسترسی ها طراحی شود. اطراف پرسپکتیو ها نباید خالی بماند.

7- در شیت نباید اجزای تکراری داشته باشیم مگر در شرایطی که روی یک جزء بخواهیم چند تحلیل متفاوت داشته باشیم.

8- اگر در شیت چند تا پلان داشته باشیم ، نباید آنها را نزدیک هم ترسیم کنیم.

اگر پلان ها را نزدیک هم ترسیم کنیم و به اندازه کافی فضا بین آنها نباشد ممکن است به راحتی نتوان آنها را از هم تفکیک کرد . میتوان در فاصله بین پلان ها یک نما یا یک مقطع مرتبط با پلان قرار داد .

9- اگر در شیت چند مقطع و ننما داشته باشیم باید آنها را با نظمی خاص و مرتب در شیت قرار دهیم .

مثلا همه مقطع ها و نماها در یک ستون زیر هم و یا همگی بر روی یک خط برش زمین قرار گیرند.

10- شیت باید  تعادل داشته باشد و پویا باشد .

11- اگر قصد راندو کردن اجزای شیت را داریم ، اول کل اجزا را ترسیم کنیم و سپس با رنگ راندو کنیم .

با ترسیم همزمان اجزای شیت و راندوی آن ممکن است همه اجزا را رنگ پر کرده و نهایتا شیت زیر رنگ ها نابود شود!

در زیر چند نمونه از شیت های پرزانته معماری را به عنوان نمونه قرار داده ام ...





لطفا برای دیدن بقیه عکسها به ادامه مطلب بروید.


مطالب این پست برگرفته از کتاب چگونه معمارانه طراحی کنیم به تالیف آقای احسان طایفه ( البته با کمی تخلص )میباشد .

جا دارد از دوست و همکار گرامیم آقای مهندس زمانی هم بابت در اختیار گذاشتن عکسها ، تشکر کنم .










نظرات 36 + ارسال نظر
مجید نظام الا سلامی پنج‌شنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 03:38 ب.ظ http://nezam1832@gmail.com

عرض تبریک برای راه اندازی وبلاگ معمارانه٫روز معمار روز معلم وعرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه

جناب نظام الاسلامی ممنونم که به وببلاگ خودتون سر زدید و امیدوارم براتون مفید باشه و کار شما هم جزو کارهای برگزیده ای باشه که قراره توی وبلاگ نمایش داده بشه ...
موفق باشید

سجاد زمانی جمعه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 01:55 ب.ظ http://tahnaa.persianblog.ir

هر شروعی نوید بهاری دیگر است...
سلام مهندس جان
امیدوارم بتونیم توی راهی که هستیم ترانه های تازه ای بنویسیم...
ما همه جوره در خدمت دوستان معمار و دوتداران معماری هستیم
موفق باشی استاد گرام

سلام مهندس ...
ممنونم که به ما سر زدی و از همکاریت هم کمال تشکر رو دارم ...
برات آرزوی موفقیت روز افزون دارم .

راضیه یکشنبه 5 دی‌ماه سال 1389 ساعت 10:51 ب.ظ

سلام
من دانشجو معماری ترم دوم در مقطع کاردانی هستم
خییییییییییییییییییییییییییییییییییییلی مرسی
خییییییییییییییییییییییییییییییییییلی زیاد ممنون از شیتهای قشنگی که گذاشتین من اولین بار بود میخواستم اینکارو انجام بدم اما بلد نبودم خییییییییییییییییییییییییلی کمکم کردین
راستی میشه طلفا رمز موفقیتتونو هم به من بگین که تا مقطع کارشناسی ارشد چجوری ادامه دادین؟/......
چجوری ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟منم میتونم ایییییییییییی خدا یعنی میشه منم دکترای معماری بخونم
میشه از تجربیاتتون به منم بگین ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/

بازم خیلی ممنون
خیلی گلییییییییییییییین

راضیه عزیز خوشحالم که از مطالب استفاده کردی :) و برات آرزوی موفقیت روز افزون دارم...
توصیه ام بهت این هست که کتاب های "چگونه معمارانه طزاحی کنیم" به تالیف آقای احسان طایفه که سه جلد هست رو بخری و ازش استفاده کنی که خیلی برات مفید خواهد بود :) سه جلد هست که هر سه جلدش هم واقعا قابل استفاده و عالیه برای دانشجویان معماری :)

نفیسه رستگار پنج‌شنبه 9 دی‌ماه سال 1389 ساعت 10:55 ب.ظ

salam.vaghean shit hatoon ghashang bood.man daneshjooye terme 1 hastam.vase shitam moonde boodam albate man mikham ba estefade az kolaj in karo bokonam .bazam mamnoon az saite alitoon

خوشحالم استفاده کردی :) موفق باشی

حامد ۰۰۰ دوشنبه 13 دی‌ماه سال 1389 ساعت 06:35 ب.ظ

سلام ۰۰۰۰

من دانشجوی خودتون تو دانشگاه سما کرج هستم راستشو بخواین استاد من مونده بودم شیت ها مو چه جوری به شما تحویل بدم خوشبختانه به صورت اتفاقی سایت شما رو پیدا کردم
واقعا به دردم خورد حالا امید وارم کارم مورد تا‌‌ئید شما قرار بگیره .........................................................

با آرزوی موفیت شما در تمام مراحل زندگی

ح . م

خدا رو شکر که استفاده کردی :) پس منتظر ارائه خوب هستماا :)
موفق باشی

designer شنبه 18 دی‌ماه سال 1389 ساعت 04:30 ب.ظ http://www.sadidesigner.blogfa.com

khooob booooood.
b weblog maham sar bzanid:

WWW.SADIDESIGNER.BLOGFA.COM

:) خوشحاالم خوشتون اومد

pasha چهارشنبه 10 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 01:53 ق.ظ

من دانشجوی رشته شهرسازی هستم
لطفا نمونه شیت های بیشتری در اختیار ما قرار دهید

حتما در اولین فرصت ...

حمید چهارشنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 01:40 ب.ظ http://www.memaraneh321.blogfa.com/

سلام خانوم پرتو وبلاگتون خیلی غنی و پر باره منم دانشجوی ترم 2رشته ی معماری هستم یه وبلاگی زدم البته به وبلاگ شما نمی رسه من شمارو با افتخار لینک کردم تا سر فرصت بهتون سر بزنم شاد و پیروز باشید به امید موفقیت های روز افزون برای شما

مادر شنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 12:06 ب.ظ

سلام خانم استاد واقعاً خسته نباشید آدم خوشحال می شه می بینه در جامعه استادان دلسوزی مثل شما هستند کاش در سما تهران هم تدریس می کردید و دختر من هم می تونست از تجربیات و توضیحات شما بهره مند بشه . ولی متأسفانه استادشون اونقدر کم توضیح می ده که اصلا متوجه نمی شن چی می خوان درست کنن و هر دفعه کار تحویل می دن با کلمه اینو نمی خواستم مواجه می شن البته اگه به دختر من تنها بود می گفتم اون گوش نمی کنه ولی می بینم از هر کدوم از دوستاش می پرسه هم اونا هم یه چیز تو ذهن خودشون درست کردن و همونو می گن. خدا رحم کنه با ما تا آخر سال من بهش می گم چون درستون درک و بیان هست خودتون باید درک کنین استاد چی می خواد با آرزوی موفقیت روز افزون برای شما و همچنین بچه های این مرز و بوم

سلام :)
کمی زمان میبره تا راه بیافتن دانشجوها...این سیر طبیعیه نگران نباشید فقط بهش دلگرمی بدید و تشویقش کنین که دلسرد نشه و دست از تلاش برنداره. قول میدم راه جلوش باز میشه بعد از تمرینهای متمادی :)
براتون آرزوی موفقیت دارم :)

امیر چهارشنبه 18 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 03:08 ب.ظ http://www.shampain.blogfa.com

سلام.
ممنووووووووووووووووووووووووونم .
خیلی مفید بود.

ارمیتا دوشنبه 28 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 08:19 ب.ظ

سلام استااااااااااااااااد.
عاااااااااااااالی بود خانم مهندس، ممنون.
منم معماری می خونم.اتفاقی به سایتتون اومدم ،خیلی خوب بود.
خسته نباشید.
موفق باشید.

خوشحالم استفاده کردی :)

سید سعید توتونچی پنج‌شنبه 28 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 02:34 ب.ظ http://myarchitecture.blogfa.com

با سلام
وبلاگ زیبایی دارید

با اجازه تون من ادتون کردم

من هم دانشجوی ارشدم و وبلاگم بیشتر عکسای معماری هست . دوست داشتین اد کنین با تشکر

www.myarchitecture.blogfa.com

رسول یکشنبه 29 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 05:50 ب.ظ

سلام
ممنون از اینکه داشته های معماریتون رم ودر اختیار دیگران گذاشتید

خواهش :)

هلگورد دوشنبه 21 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 10:44 ب.ظ

من دانشجوی ترم یک کاردانی هستم . مطالب و عکس هایی که در وبلاگ شما هستند ذهنیتم را نسبت به پروژه ای که استاد بهمان داده بود باز شد.با تشکر.

سهیل پنج‌شنبه 24 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 11:37 ق.ظ http://www.memarym.blogfa.com

باسلام
بلا گتون حرف ندار خوبه کمک زیادی به معماران کم تجربه می کنه مخصوصا به خودم .
یه خواهش :) دا نشجو استادی دارم مطالب بلاگتون را با اجازه برمی دارم تا بچه های دانشگاه خودمون هم استفاده کنند راستی من دانشجوی ترم 3 مهندسی معماری هستم ممنون می شم که همکاری کنید .

خواهش میکنم ، خوشحالم استفاده کردید ... راستش کمی مشکل وقت دارم وگرنه خوشحال میشدم بتونم بهتون سر بزنم ... امیدوارم موفق و موید باشید

حسام دوشنبه 12 دی‌ماه سال 1390 ساعت 01:23 ب.ظ

خانم پرتو خیلی کارای زیبایی بود
خیلی استفاده کردم
مچکر

رضا رحیمی یکشنبه 18 دی‌ماه سال 1390 ساعت 06:41 ب.ظ

دانشجو ی شما در دانشکده سماء
استاد خیلی خوب می شد نمونه کار طراحی شیت با نرم افزار را هم در وبلاگتون نمایش می دادید

آقای رحیمی من توی دوتا پست شیت های دستی و کامپیوتری رو جداگانه توضیح دادم و به نمایش گذاشتم ... ندیدید؟
دو تا پست پشت سر همند !

مهسا یکشنبه 9 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 05:02 ب.ظ

سلام استاد
هرچی که لازمه من الان بگم راضیه قبل از من گفته!!!
خیللللللللللیییییییییی ممنونم

خواهش میکنم :) خوشحالم استفاده کردی ، موفق باشی

مینا دوشنبه 10 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 06:18 ب.ظ

خیلی عالی وخسته نباشید

ممنونم ، موفق باشی

diba جمعه 14 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 12:09 ب.ظ

سلام
واقعا دستتون درد نکنه
عالی عالی

پریناز سه‌شنبه 18 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 07:07 ب.ظ

بسیار عالی بود. ممنون

ناصر جمعه 28 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 05:26 ب.ظ

با سلام و تشکر و خسته نباشی به خواهر عزیزم استاد بزرگوار سرکار خانم پرتو
خیلی خوشحالم از اینکه در جامعه معماری بوده، اینجانب تازه با معمارانه آشنا شدم انصافا دستتون درد نکنه بنده به وجودتون و احساس خوبتون نسبت به معماری و دانشجویانتون باید براتون تبریک بگم اگه اجازه باشه از امروز بنده نیز از مطالب خوب تون استفاده نمایم .
موفق و سربلند باشید

سلام، خیلی لطف دارید ...
خواهش میکنم ، باعث خوشحالی من خواهد بود ...
همچنین ...

داود بهروز جمعه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 07:18 ب.ظ

با عرض سلام و خسته نباشید استاد پرتو
من دانشجوی ترم 3 کارشناسی از دانشگاه اردبیل،از مطالب مفیدی که گذاشتین خیلی ممنون
اگه میشه راجب طراحی اقلیمی در مناطق مختلف ایران مطالب و ارائه کارای دستی بذارین!
باتشکر

مهرداد شنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 01:13 ق.ظ

سلام مهندس منم ارشد طراحی شهری ام کارای زیبایی بودن!!
منکه لذت بردم امیدورارم موفق باشید!
تشکر

یه چرت و پرت گو پنج‌شنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 11:16 ق.ظ http://yave-sarai.blogfa.com

با سلام و خسته نباشید استاد گرام
بنده شاگرد شما نیستم و دانشجوی رشته ی معماری در مقطع کاردانی در دانشگاه شهید مهاجر اصفهان هستم ولی استاد بودن به یادگیری حضوری نیست و اینک شما بر من به منزله ی یک استاد هستید.
هفته ی آینده باید اولین شیتم رو تحویل بدم که مطالب شما بسیار کمک کرد.
امیدوارم شادی تان روز افزون گردد.
سپاس از شما بانو پرتو
.
.
.
سپاس

سایه یکشنبه 8 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 03:37 ب.ظ

ممنون از مطالب فوق العاده مفیدتون :)))

شیما دوشنبه 6 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 03:35 ب.ظ

عزیزم خیلی ممنون که شیت ها رو گذاشتی تا من و امثال من بتونیم نمونه کار داشته باشیم بازم ازت متشکرم عزیزم

hamzeh چهارشنبه 19 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 02:36 ب.ظ http://www.badroodmemari.blogfa.com/

سلام ببخشد چند نمونه از کادر دوره یک شیت دارید ممنون میشم به وبلاگ منم سری بزن

حانیه سه‌شنبه 25 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 01:05 ق.ظ http://memar-216.blogfa.com

سلام خوبید؟ خسته نباشید
اکر ممکنه یک سر به منم بزنید مرسی استاد
منم وبلاگم در زمینه معماری

مهدیه دوشنبه 22 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 07:14 ق.ظ

سلام
استاد وبلاگ خوبی دارین،واقعا خوشحالم که استادایی مثل شما هست که مطالب رو به اشتراک میذارن...

منالیزا دوشنبه 6 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 07:34 ب.ظ http://monalisadivanevar.blogfa.com

سلام من دانشجوی ترم یک مرمت بنا دانشگاه هنر اصفهان هستم خیلی خیلی ممنونم به خاطر مطالب و عکس هاتون. نمیدونید چقد بهم کمک کردید.

M.J.R پنج‌شنبه 21 دی‌ماه سال 1391 ساعت 10:30 ب.ظ

سلام .
رستمی دانشجوی شما.(کاغذی)
استاد عزیز فروتنی شما به قدری است که زبان قاصر از هر گونه تشبیهی است.
واین شعر تقدیم به شما و سامان کوچولو
خدا در هر کسی روحی دمید
برایش نقشه هایی کشید
ولی در این میان کمتر کسی را
مثال خویش معمار آفرید.
از وبلاگ قشنگتون لذت بردم.خسته نباشید.

محمد حسین عسگری چهارشنبه 25 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 05:52 ب.ظ

متشکرم

ali پنج‌شنبه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 10:58 ب.ظ

salam
vaghean karaye ghashangi boood mr3000000000000000

دنیا ***تاج خورشید*** چهارشنبه 18 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 01:00 ب.ظ http://www.tajekhorshid.persianblog.ir

سلام خانم مهندس
شیت بندی های قشنگی گذاشتید
راستش من تعریف؛ چگونه معمارانه طراحی کنیم؛ رو یکبار شنیده بودم ولی حالا که شما در جواب کامنتها اسم این کتاب رو بردید راغب شدم که تهیه کنم و بخونم
ممنون و خسته نباشی استاد گرامی

mohammad ali دوشنبه 27 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 10:34 ب.ظ

همه کارهاتون قشنگه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد